Dag 1 in tweets

Ik mocht weer op pad, deze week. Dit keer ging de reis naar Berlijn, waar ik Online Educa 2011 bezocht, ‘s werelds grootste conferentie op het gebied van eLearning. Wat een mens daar zoal doet? Luisteren naar key note speakers, sessies over uiteenlopende onderwerpen bezoeken met elk drie of vier presentaties, workshops volgen en natuurlijk (bij)praten met allerhande mensen. Ik bezocht sessies over Game Based Learning, ePublishing, Social Media, Open Educational Resources en een workshop over wat praktische tools. De kwaliteit was wisselend, van volledig onverstaanbaar tot zeer inspirerend.

Mijn favoriet was een presentatie in de sessie over Game Based Learning, waarin Ben Betts heel helder uitlegde welke principes een rol spelen bij gamification en Game Based Learning, een overview gaf van het theoretisch framework op dat vlak en vervolgens een tool liet zien die precies op deze theorie gebaseerd is: Curatr. Met dit programma kun je als docent al je content op een overzichtelijke, non-lineaire manier in ‘levels’ organiseren, studenten kunnen daar op hun eigen manier doorheen gaan, er is sprake van interactie en sociale toepassingen, en als ze door willen naar een volgend level moeten ze voldoende ‘learning points’ hebben verzameld en een ‘gatekeeper’-vraag beantwoorden.

Het aantrekkelijke hieraan is dat enerzijds de sterke elementen uit gaming (autonomy, competence en relatedness) worden ingezet in een visueel aantrekkelijke interface, maar dat je anderzijds als docent de controle hebt over de gebruikte content, de opbouw, het niveau en de testvragen. Ik ben vast van plan om hiermee aan de slag te gaan en me er verder in te verdiepen. Het uitgangspunt van deze tool sluit namelijk nauw aan op alles waar ik de afgelopen tijd mee bezig ben geweest.

Hoezo? Docenten in mijn onderzoek geven aan zelf een ‘eTextbook’ te willen samenstellen, uit al het materiaal waar ze beschikking over hebben. Maar, zo realiseerde ik me, het gaat er eigenlijk helemaal niet zozeer over dat ze een eTextbook willen maken, het gaat  erom dat ze hun studenten door de gigantische hoeveelheden beschikbaar materiaal willen leiden. Ze willen, moeten, een filter zijn, een gidsfunctie vervullen. En dat doen ze het liefst met gebruik van interactie en sociale tools, zo werd uit mijn onderzoek duidelijk. Het voelt alsof dit Curatr-programma daar mogelijkheden toe zou kunnen bieden, dus daar ga ik komende tijd zeker verder mee. Wordt vervolgd…

(en verder heb ik natuurlijk ook heel veel nuttigs gehoord in andere sessies (zie ook de tweets in de foto) en interessante mensen gesproken. Kennisgemaakt met collega’s van potentiele USA-partner, plannen gemaakt met Stuttgart-collega, goede gesprekken met HvA’ers, en allerlei ander inspirerends…)

Tagged on: