Sinds een tijdje ben ik aan het spelen met FourSquare. Onder het motto: ‘als mediadocent moet je alles uitproberen’ sloeg ik aan het inchecken. Dat wil zeggen: je bent ergens, je trekt je iPad/iPhone, opent FourSquare, en meldt waar je precies uithangt. En ja, ik weet dat FourSquare al een heel tijdje bestaat en dat ik rijkelijk laat ben met uitproberen. Wat me tegenhield, is het feit dat van mij niet iedereen hoeft te weten waar ik uithang. Je kunt ook teveel persoonlijke info willen delen…

Uiteindelijk ging ik toch overstag, met de kanttekening dat ik FourSquare niet als sociaal medium gebruik. Ik heb twee vrienden – en daar wilde ik het eigenlijk bij houden – en ik stuur m’n checkins niet door naar Twitter of Facebook. Ik vertel dus niet aan de hele wereld waar ik precies ben. En hoewel ik dan aan een groot deel van de bedoeling voorbij ga, check ik toch al twee maanden trouw op allerlei plaatsen in.

Waarom? Omdat FourSquare een ander element heeft dat blijkbaar iets heel basaals in mij aanspreekt. Voor elke checkin krijg je punten, als je degene bent die het vaakst de afgelopen twee maanden op een plek geweest is, word je de Mayor en je kunt badges verdienen. Dat vind de vijfjarige in mij geweldig: als ik iets leuks doe, krijg ik een sticker! Omdat ik vijf keer ingecheckt heb op een luchthaven ben ik JetSetter, omdat ik op een donderdag na 3 uur ‘s ochtends incheckte kreeg ik de SchoolNight badge… Joepie!

Het game-element grijpt me, en volgens mij zou dat op meer leuke dingen van toepassing kunnen zijn. Een FourSquare voor boeken bijvoorbeeld, lijkt me geweldig leuk. Je leest een boek, ‘checkt in’ dat je dat aan het lezen bent, en na vijf thrillers krijg je (om maar wat te noemen) een ‘Sherlock’-badge. Je verdient punten voor boeken die je leest en kunt dat vergelijken met je vrienden, je kunt opmerkingen plaatsen bij het boek waar je op incheckt, je kunt dat delen op Facebook en Twitter… Lijkt me helemaal leuk.

En ja, ik weet van het bestaan van GetGlue, wat eigenlijk een ‘FourSquare for entertainment’ is, maar dat is zo Amerikaans. En voor veel meer dan alleen boeken. Wat ik bedoel is een BookSquare. Of FourBooks, wat je wilt, waarbij je aanhaakt op bestaande databases, bijvoorbeeld zoals van het Centraal Boekhuis. En je zou het ook nog kunnen koppelen naar de ‘bricks and mortar’-boekhandel, met kortingsbonnen die je kunt verdienen, of toegang tot bepaalde events… Hartstikke leuke leespromotie, denk ik zo… Nu nog even leren apps te bouwen…

Tagged on: