Het is een internationaal jaar, dit studiejaar. Afgelopen week was ik wederom op pad, dit keer naar Londen, om daar met studenten van de minor de London Book Fair te bezoeken. Waarom dat nuttig is, zo’n reisje? Om verschillende redenen.

1. Aanschouwelijk onderwijs

Natuurlijk vertellen we onze studenten heel veel over het vak waar we ze voor opleiden. De opdrachten die we ze geven (produceer twee boeken) hebben een zeer hoog realiteitsgehalte. We nodigen gastdocenten uit in onze lessen. We hebben zelf jarenlange ervaring in de uitgeverij. We laten ze boeken, vakbladen en websites lezen waarin uiteengezet wordt hoe het werkt. Maar zo’n beurs, dat begrijp je pas als je er geweest bent en er deel van uitgemaakt hebt.

Je kunt honderd keer vertellen over al die mensen die elkaar al jaren kennen, die aan kleine tafeltjes praten over boeken, maar pas als je een paar van dat soort gesprekken meegemaakt hebt, begin je te begrijpen waar het over gaat. Dus nemen we studenten mee naar de beurs, zorgen we dat ze afspraken hebben en laten we ze het ervaren. En dan valt alles wat we verteld hebben, wat ze gehoord en gelezen hebben, ineens op zijn plek. Omdat je er bent en het meemaakt.

2. Internationalisering

De Book Fair is in Londen. En de mensen spreken hoofdzakelijk Engels met elkaar. Dat is een mini-deeltje internationalisering, en een welkome aanvulling op de lessen Engels die de studenten krijgen. Maar, wellicht belangrijker, studenten maken onderdeel uit van een internationale gemeenschap, op de beurs. Onze studenten komen de studenten van Oxford Brookes die een paar weken geleden bij ons op bezoek waren weer tegen. Borrelen met hen, en gaan zelfs met ze uit eten. Maar ook: studenten gaan niet alleen met Nederlandse uitgevers mee naar zakelijke afspraken, maar ook met Duitsers, Engelsen, Russen of Italianen. Het is een internationaal vak, dat boekenvak, en dat moeten studenten ervaren.

Ook voor ons als docenten is het internationale contact een belangrijk onderdeel van het beursbezoek. Met ons internationale netwerk, maar ook met de collega’s van Oxford Brookes. Hier praten we weer even bij, zien we ook de collega’s die niet meekwamen naar Amsterdam, we drinken een borrel en gaan met elkaar uit eten. Dat is leuk en uitermate gezellig, maar ook heel nuttig. Tijdens het diner komen we tot geweldige plannen tot verdergaande samenwerking en ontwerpen we de outline van een opdracht die onze studenten samen, gedurende twee maanden, door online samen te werken, kunnen uitvoeren.

3. Netwerken

Natuurlijk draait het op een beurs om netwerken. Als docenten krijgen we de kans om ons eigen netwerk te onderhouden en al onze Nederlandse en buitenlandse contacten even de hand te schudden. Tegelijkertijd laten we studenten zien hoe belangrijk dit is in het vak. Door zelf het goede voorbeeld te geven, maar ook door het ze te laten ervaren.

In het vliegtuig al treffen we een literair agent die twee maanden geleden een gastcollege bij ons gaf. De studenten zijn trots dat ze hem herkennen en kunnen groeten. Eén rij achter ons zit iemand van de uitgeverij waar een van de studenten vorig jaar stage liep. Als we haar daarop wijzen, vinden die twee elkaar en praten ze even bij. Een ander gaat op de beurs even gedag zeggen bij de stand van haar oude stagebedrijf. Ze leren het wel, het belang van netwerken!

4. Trendspotten

Altijd zinvol: op een beurs zie je wat er gebeurt in je vak. Wat voor titels krijgen veel aandacht? Welke nieuwe veredelingstechnieken worden er gebruikt? Hoe is de aandacht voor digitale ontwikkelingen? Waar gaan de seminars over? Alles wat we zien, horen en lezen is, direct of indirect, input voor ons onderwijs. Als praktisch voorbeeld in een college, als mogelijkheid voor een student om onderzoek naar te doen, of als onderwerp om (een deel van) een module aan te wijden. Bijblijven, is het devies, want de ontwikkelingen in medialand gaan razendsnel.

5. Zichtbaarheid voor het vak

Het is niet alleen voor de studenten en docenten nuttig om rond te lopen op een beurs, ook voor de opleiding is het goed dat we daar zichtbaar zijn. Nederlandse uitgevers, redacteuren, agenten zien dat de docenten van de opleiding midden in het vak staan. Ze vinden het vaak geen probleem om een student mee te nemen naar een afspraak, en maken op die manier deel uit van het onderwijs. Ze horen direct wat studenten wel en niet weten, en krijgen feeling voor wat ze van een stagiair zouden kunnen verwachten. Ze merken dat het onderwijs up-to-date is.

Vaak krijg je als docent de vraag ‘wat die jonkies nu denken over de ontwikkelingen in het vak’. Mensen zijn geïnteresseerd in de nieuwe generatie, en willen, als de tijd het toelaat, best in gesprek met studenten. Door op de beurs aanwezig te zijn, brengen we aankomende professional in contact met het vak, en zo ziet het vak ook weer waar en hoe die mensen eigenlijk worden opgeleid. Zo zijn we samen, studenten en docenten, een mooi visitekaartje voor de opleiding.

Best nuttig, dat beursbezoek!

Tagged on:             

2 thoughts on “London Book Fair 2012: 5 x nuttig

  • Niet alleen geweldig nuttig, maar ook nog geweldig prettig! Zeker wanneer je kunt samenwerken met een professional als Rose Leighton. Het was weer een genoegen.

  • Uhuh! Eens met Reintje. Het is LOL om alle kwartjes te zien vallen… En–er vielen bij mij ook weer wat kwartjes. Bij de Chinezen, met dank aan Bregitta Kramer.

Comments are closed.