Het bloed kruipt toch waar het niet gaan kan: ik mis het studeren best een beetje, dus eind augustus begon ik met een nieuwe cursus. Dit keer echter een heel overzichtelijke en – ook niet onbelangrijk – heel betaalbare cursus: via Coursera.org volg ik zes weken lang een gratis online cursus over Gamification bij Wharton Business School (University of Pennsylvania).
We zijn nu drie weken bezig en ik vind het helemaal leuk. Ten eerste is het gewoon fijn om weer aan het studeren te zijn. Wat ik al zei: het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Het blijft toch een hobby. Het is fijn om nieuwe dingen te leren, om op nieuwe gedachten gebracht te worden en jezelf uit te dagen. Dat lukt met deze cursus heel aardig.
Daarnaast is het onderwerp natuurlijk uitermate interessant. Gamification is het toepassen van principes en design van spellen op non-gamesituaties, zo luidt de definitie die ik in het eerste college leerde. In bedrijfsleven, overheid en zeker ook in het onderwijs is gamification hot en happening. Natuurlijk vind ik het vooral interessant om met een onderwijsbril naar dit verschijnsel te kijken. Niet omdat onderwijs een spelletje moet zijn, maar wel omdat sommige motiverende elementen uit spellen ons misschien iets kunnen leren. Als kinderen urenlang oefenen om over een virtueel ravijn te springen, dan is dat met een reden. Als je die reden toe kunt passen op je lesmateriaal, en mensen vanuit diezelfde motivatie zo gek krijgt om uren te oefenen in een formele onderwijssituatie, help je ze makkelijker te leren, is de gedachte. Interessante kost, dus, en inspiratie voor lessen en modules.
Tot slot kijk ik ook een beetje met een meta-onderwijsblik naar deze online cursus. Het is e-learning in optima forma: zo’n 13.000 mensen van over de hele wereld kijken online naar de colleges van professor Kevin, maken multiple choice-testen en beoordelen elkaars ‘written assignments’, zodat hun eigen werk ook beoordeeld wordt door anderen. Het is fascinerend om te zien hoe dit georganiseerd is en inspirerend om te ervaren hoe het is om als student zo’n cursus te volgen. Ik merkte dat ik deze week alles op alles zette om mijn huiswerk in te leveren en niet uit de cursus gegooid te worden, ook al had ik nog niet alle colleges kunnen bekijken. Ik zou willen dat ik in mijn onderwijs ook zoiets zou kunnen bereiken! En precies om die reden, en omdat ik het gewoon niet laten kan, ben ik deze maand dus weer even student.