Al sinds groep 8, toen we ‘om te oefenen voor de brugklas’ allemaal verplicht een agenda moesten aanschaffen (waar vervolgens niets in stond omdat we maar één keer per week huiswerk kregen, ook om te oefenen), ben ik gek op het invullen en bijhouden van agenda’s. Mijn huidige exemplaar schafte ik aan toen ik stage liep in de uitgeverij, alweer acht jaar geleden, en voorzie ik elke zomer trouw van een mooie nieuwe vulling.

Meestal raakt die vulling al snel weer minder mooi en nieuw, en krabbel ik met mijn hanepoten de hele boel vol werk- en andere afspraken. Sinds ik weer aan de studie ben, moet ik ook daar het een en ander voor inplannen. Het is natuurlijk vrij simpel om elke tweede donderdag te blokken door daar groot VU in te zetten, maar daar blijft het niet bij.

Want die mensen van de VU zetten ons studenten graag aan het werk. Alleen al na de eerste bijeenkomst was de oogst aan voorbereidingsactiviteiten voor de tweede keer heel behoorlijk. Drie artikelen lezen, samenvatten wat de standpunten van de auteurs van die artikelen zijn wat betreft constructivisme, een video op een onderwijssite bekijken, uitzoeken wat het onderwijsconcept van je eigen instelling of opleiding is en ook daarvan bepalen hoeveel constructivisme daar in terug te vinden is. Ja, we zijn echt begonnen…

timemanagement (bron: www.hoofdstukacht.be)

Gelukkig heb ik al die jaren geoefend in het bijhouden van mijn agenda, en ben ik ondertussen heel redelijk geworden in ‘time management’. Zo’n lijst met klussen deel ik dus eerst maar eens op in een hoop kleinere activiteiten, en die verdeel ik dan over de vrijdagen en avonden in de tussenliggende twee weken. Niet alle avonden hoor, zo af en toe doe ik ook nog wel eens wat anders dan studeren.

Mijn agenda is ondertussen een wirwar van werkafspraken (nog niet bevestigd, dan met potlood, definitief, dan met pen), privé-afspraken (hetzelfde potlood-pensysteem), keurig weggetypexte afzeggingen en natuurlijk ‘to do-lijstjes’, zowel werk, privé als studie, maar altijd met potlood en genoteerd op de dag dat ik de klusjes wil doen. Het klinkt chaotisch, en is ongetwijfeld licht dwangneurotisch, maar het is een geweldig systeem, en het werkt!

En hoe! Omdat tussen de vakantie en de start van de master uit die agenda bleek dat ik wat tijd overhad (met name op momenten dat de hulp in huis bezig was), ben ik van tevoren begonnen met het lezen van artikelen voor de master. Dat betekende weer dat ik afgelopen weken niet drie, maar slechts één artikel hoefde te bestuderen. En alsof het zo bedoeld was, past het ‘to do-lijstje’ toen moeiteloos in m’n agenda. Blijkbaar heeft dat oefenen in groep 8 toch z’n vruchten afgeworpen…

Tagged on: