In de categorie ‘goede invulling voor de herfstvakantie’, was ik van 24 tot en met 27 oktober in Bergen, Noorwegen, voor de conference van ISSOTL: de International Society for the Scholarship of Teaching and Learning. Met het thema ‘Toward a learning culture’, wilde de organisatie ‘a space for discussions about the collegial, cultural, interprofessional and interpersonal dimensions of the Scholarship of Teaching and Learning’ bieden.
Dat is ze goed gelukt. Ik woonde meerdere interessante sessies bij, onder andere over het hergebruiken van werk van studenten als leermateriaal voor een volgende groep studenten, over methoden van onderzoek in kunst- en designonderwijs die meer in lijn zouden kunnen liggen met de praktijk van docenten, en over de opbrengsten van blended learning. Ook kletste ik met mensen van over de hele wereld over hun onderwijspraktijk en onderzoek, en tot slot ging ik tijdens de posterpresentatie met collega’s in gesprek over mijn onderzoeksontwerp.
Dat ontwerp was namelijk het onderwerp van de poster die ik mocht presenteren. Ik wilde twee dingen weten: hoe er gereageerd werd op het onderwerp ‘educational curation’ (herkennen mensen het, vinden ze het van belang?) en wat voor advies men me zou geven over de aanpak van de deelstudies. Op beide punten heb ik fijne feedback gekregen. Belangrijk punt was dat maar heel weinig mensen het begrip curation kennen – dat moet echt uitgelegd worden. Als ze eenmaal weten wat het is, herkennen ze direct dat dit is wat ze in hun eigen praktijk doen, en erkennen ze dat het een steeds belangrijker vaardigheid voor docenten is. Dat was een fijne bevestiging van het belang van mijn onderzoek. Mooi was dat verschillende mensen enthousiast waren dat er dus blijkbaar een woord is voor wat ze doen. Ook op het onderzoeksontwerp kreeg ik nuttige feedback, waarmee ik wat zaken verder aan kan scherpen. Daarnaast was het gewoon enorm leuk om twee uur lang met allerlei mensen over mijn onderzoek te mogen kletsen. Wat mij betreft was het dus een heel geslaagde eerste poster-presentatie.