Dit was een week van puzzelen. En dan niet op legpuzzels of kruiswoordraadsels, maar op allerlei werk- en studiedingen.

De vraag die ik kreeg in reactie op m’n vorige weblog bijvoorbeeld, hield me aan het puzzelen. Want, tjsa, hoe doe je dat, een zinvolle laag toevoegen aan de toetsing? Wat zou het alternatief voor mc-tentamens zijn, in dit geval? Dat weet ik nog zo net niet, dus dat kwam regelmatig van achterhoofd naar voorhoofd en weer terug gevlogen.

Verder heb ik me suf gepuzzeld op de jaartaaklast voor komend studiejaar. Ik roep het al een tijdje, en nu gaan we dan toch echt voor het eerst proberen om voor de zomervakantie in grote lijnen duidelijk te hebben hoe de belasting van elk teamlid eruit komt te zien. Dat betekent eerst inventariseren met welke modulen en minoren we te maken hebben, wie daarbij betrokken zijn (het is sowieso lastig om de bezetting rond te krijgen, met zoveel studenten) en hoeveel uur dat de betrokkenen kost. Vervolgens heb ik per persoon die uren in Excel-sheetjes geknald, zodat berekend werd hoeveel uur per periode iedereen verwacht wordt te draaien. En dan zie je meteen de gaten, en, lastiger, de overload. Zodat we dat op tijd kunnen oplossen. Het is nog niet af, maar afgelopen week heb ik heel wat uren op deze superpuzzel gezeten.

Vrijdagochtend heb ik nog even verder gepuzzeld: m’n onderzoekje voor de master is in principe klaar en de resultaten zijn verwerkt. Nu is het dus tijd om een en ander in een verslag te gaan zetten. Eerst dacht ik aan een ‘gewoon’ rapport, met hoofdstukjes en een voorkantje, maar vorige week bleek dat de docent meer aan een artikelopzet dacht. Prima, maar ook dat betekende puzzelen. Ik heb de hele ochtend zitten schuiven: dit onderwerp hier, dat stukje uit het onderzoeksplan daar, dit gedeelte verantwoording van de vragenlijst daartussen, hier moet ik straks dat nog invoegen… Langzaamaan begint m’n verslag vorm te krijgen!

Zo tussendoor waren er blijkbaar toch nog momenten dat ik niets had om op te ‘kauwen’, want ik betrapte mezelf ook regelmatig op allerlei losse gedachten over de grote curriculumpuzzel. Het wordt tijd om ons lesprogramma weer stevig onder de loep te nemen, en daar heb ik natuurlijk allerlei ideeën over. Dus ook in de metro, in bed of onder de douche puzzelde ik deze week vrolijk verder.

Een puzzelweekje dus. Blijkbaar vind ik dat leuk. En dan te bedenken dat ik nooit, maar dan ook echt nooit, een échte legpuzzel maak…

Tagged on: