Een van de belangrijkste dingen die je als student moet kunnen, is het onderscheiden van hoofdzaken en bijzaken. Moet ik elke bijzin achter elke komma begrijpen, of is het genoeg als ik de grote lijnen snap? Beoordeelt m’n docent echt dit detail dat ik in tien pagina’s uitwerk, of doet dat er nou net niet zo heel veel toe? Het is een vaardigheid die een groot verschil kan maken, dat onderscheiden van wat belangrijk is en wat er minder toe doet.

(bron: www.fascino-coffee.net)

Toch blijf ik momenteel steeds piekeren over iets dat eigenlijk enorm bijzaak is, maar tegelijkertijd een grote rol speelt in m’n onderzoek. Ik ben namelijk nog op zoek naar een goede titel voor het geheel. Momenteel doe ik het met de oersaaie werktitel ‘Docenten en eTextbooks’. Niet erg pakkend en behoorlijk algemeen.

Eén van m’n medestudenten, die kijkt naar redenen van hbo-docenten om in het onderwijs te blijven werken, heeft de geweldige titel ‘Should I stay or should I go, now?’. Het dekt de lading, bekt lekker en is ook nog eens een geweldige quote uit een liedje. Dat wil ik ook! Nu ben ik normaal zo’n beetje een wandelende jukebox waar het om stukjes songtekst gaat, dus je zou zeggen dat ik er zo iets uit floep wat ik als titel kan gebruiken, maar helaas gaat dat dit keer niet op.

Ik blijf dus maar piekeren over iets dat in feite een enorme bijzaak is. En toch kan ik me niet losmaken van het idee dat een goede titel het halve werk is (waarschijnlijk een tik die ik in de uitgeverij heb opgelopen), dus vraagt deze bijzaak voorlopig nog even mijn aandacht. Suggesties, anyone?

Tagged on: