Een belangrijk deel van m’n onderzoek draait om het nagaan hoe docenten eTextbooks zouden willen inzetten in hun eigen onderwijs. Om zeker te weten dat we over dezelfde toepassingen praten, wil ik m’n onderzoeksdeelnemers eerst een aantal apps voorleggen. Zij verkennen de mogelijkheden daarvan en daarna interview ik ze.

Het is nog een hele toer om te bepalen wat ik de deelnemers dan precies wil laten bekijken. Het moeten natuurlijk niet te veel voorbeelden zijn, het moeten goede voorbeelden zijn, er moet duidelijk worden wat er mogelijk is en, praktisch gezien ook een beperking, ik wil alleen uit gratis beschikbaar materiaal kiezen.

In de kerstvakantie maakte ik een eerste selectie, met een instructie erbij. Gelukkig was ik wel zo handig om te bedenken dat ik eerst een pilot moest doen, en een lieve collega was bereid om m’n instructie te testen. Wat blijkt: voor een van de apps moet een account worden aangemaakt (heb ik maanden geleden gedaan en was ik dus vergeten in m’n instructie), een andere app is niet meer gratis (toen ik ‘m downloadde nog wel) en nog zo wat praktische dingetjes. Oeps…

Ik moet er dus nog even goed naar kijken, voordat ik deze instructie naar m’n deelnemers kan sturen. Het nut van een pilot is maar weer bewezen. Niet vergeten om ook voor de interviews weer een testrondje te doen om de opzet en vragen uit te proberen…

Tagged on: