In de kerstvakantie maakte ik een paar flinke stappen met m’n onderzoek, maar in januari zakte het behoorlijk in. Een onderwijsperiode afronden, een minor opstarten, een groot project naar een volgende fase begeleiden en tussendoor ook nog een (overigens geweldig) weekje weg: het droeg allemaal niet bij aan het tempo. Toch heb ik wel wat gedaan weten te krijgen. Wat? Een korte inventarisatie dan maar (ook voor mijn eigen overzicht geen slecht idee) van de stand van het land tot nu toe:
Een twintigtal artikelen over het gebruik van e-readers in het onderwijs heb ik niet alleen bestudeerd, maar ook in een groot schema gevat. Daardoor werd duidelijk(er) welke eisen en voorwaarden er gesteld worden aan het gebruik van e-readers en e-books in het hoger onderwijs. Met behulp van dat lijstje eisen en voorwaarden kan ik goede voorbeelden selecteren om voor te leggen aan de docenten die deelnemen aan mijn onderzoek.
Die docenten heb ik benaderd, en iedereen heeft positief gereageerd. Ik heb dus een zorgvuldig samengestelde groep deelnemers: mannen en vrouwen, jonger en ouder, met of zonder eigen iPad en uit verschillende teams. Zo gauw de instructie af is, kan ik deze naar ze doorsturen en de interviews gaan inplannen.
Het opstellen van die instructie had nog wel wat voeten in aarde. Ik heb zelf een aantal voorbeelden geselecteerd en een instructie geschreven, maar bij een eenvoudig testrondje bleek dat die instructie nog wel wat beter kon. Een van de door mij gekozen apps was niet meer gratis te downloaden (een voorwaarde die ik zelf belangrijk vind, ik wil m’n deelnemers niet verplicht op kosten jagen) en bij een andere app bleek ik een stap over het hoofd te zien. Dat is natuurlijk eenvoudig aan te passen, maar toch kon de instructie nog niet verstuurd worden.
Begin januari had ik namelijk een van m’n gesprekken met experts op het gebied van e-learning, eTextbooks en iPads in het onderwijs (daarvan voer ik er zes, om m’n lijstje met eisen en voorwaarden aan te vullen met de meest recente inzichten). Uit dit gesprek rolde een mooi aanbod: ik kan een nog niet gelanceerde Nederlandse app meenemen in m’n onderzoek, met door mij geselecteerde content. Top! Natuurlijk gaat er wat heen-en-weermailen overheen voordat dit rond is, dus wordt m’n instructie iets later verstuurd dan ik op de planning had.
Kortom: ik heb al best het een en ander gedaan. Hopelijk lukt het om in februari alle docenten de voorbeelden te laten bestuderen en ze daar vervolgens over te interviewen. Daarnaast wil ik binnenkort de interviews met experts afronden (nog één te gaan, en dan de analyse afmaken). In maart kan ik dan de docenteninterviews gaan analyseren en dan heb ik april en mei om het hele verhaal tot een kloppend geheel te maken. Ik hoop dat het gaat lukken!